O ALTĂ TEORIE A JOCULUI. SUZANA DAN @ AIURART


„Locul de Joaca” este un exercitiu curatorial care angajeaza o suma de lucrari ale Suzanei Dan cu un continut mai temperat, matur si cult, tinand cont de jocul perfect articulat dintre pictura si obiect. Lucrarile sunt dispuse ca niste semne, indicatoare care te conduc, ca intr-un joc, spre nivelul urmator. Primul nivel, hipnoza ochilor rosii. Un alt nivel, senzualitatea si estetica erotismului magic definit de Suzana Dan in ultimii 15 ani, in care intrevezi bucati din erotismul explicit al lucrarilor din urma. Un alt nivel al jocului, criticismul picto-fundurilor de lemn. Un alt nivel, instalatia cuib cu mamelo-larve. Daca treci cu bine de toate provocarile, primesti o viata in plus si un bonus: o experienta coerenta in conceptualismul ludic si in estetica magica erotica a unei viziuni feministe distincte si mature in arta contemporana romaneasca dupa anii 2000. 

Acest joc intre obiect si pictura, intre concept si estetic, te introduce intr-un proces interactiv de citire si traire a expozitiei. Vezi in mai multe dimensiuni, in acelasi timp, si pe mai multe planuri senzoriale. Chiar daca, privite separat, instalatia seriei de iepurasi noir cu ochi injectati e o propunere simpla, conceptual si executional, ori, chiar daca instalatia cuibului cu mamelo-larve are o super-putere de stimulare si excitare a oricarei perceptii, oricat de pudibonda ar fi, toate aceste mici dezechilbrari sunt acordate si conectate coerent intr-un ansamblu de afirmatii, reflexii, ironii si auto-ironii, in spiritul bine cunoscut al Suzanei Dan. Migrarea catre obiect, un proces dificil pentru orice pictor, in acest caz, are loc prin pastrarea fondului conceptual si estetic deschis si confirmat in pictura. Iepurasul negru, oricat de rau ar parea, e un simbol al fecunditatii. Abstractele mamelo-larve, parti din texturile sau figuratiile vegetale ori minerale, isi pastreaza aceeasi plasticitate regasita si in picturi.     

Intr-o societate castrata ba de biserica, ba de lipsa de cultura, ba de propria neindemanare, erotismul de la suprafata va anima si va starni reactii bolnave si naive, mereu. Acest comportament inchizitoriu va pozitiona aceasta forma de vizualitate intr-o nisa, underground, avangardista, si nu va lasa la vedere adevarata autonomie si particularitate a unui discurs estetic, feminist in contextul istoric actual al artei romanesti contemporane. 

Tensionata si relaxata in acelasi timp, constructul vizual contine un caracter declarativ, incearca sa deschida o „poarta a perceptiei” si un dialog prin care realitatea si cultura si sensurile pot fi privite printr-o cu totul alta lentila. Nu e despre arta naiva ori primitivism, ci mai mult despre elementar. Figurativ elementar, descriere minimala dar la cel mai intens nivel de emotie. Nu e despre influente pop ori avangardiste. Ci, un limbaj estetic si autonom, din toate punctele de vedere. Acest tip de exotism formal, cromatic si compozitional pare a veni dintr-o cultura de sud, calduroasa si senzuala, dar vehementa si instinctiva, jucausa. Simboluri ale fertilitatii, icoane erotice explicite, blazoane ale cultului falic, misticism carnal - tot acest vocabular lasciv este structurat intr-un discurs ironic, critic asupra modului in care ne percepem pe noi insine. 

Mai dura decat un mesaj conceptual, mai socanta decat o fotografie, mai sensibila decat o instalatie. Pictura, de aceasta data, devine un instrument extrem de eficient in fixarea unui mesaj critic si ironic feminist, pe o cale estetica, nu politica, in jurul omului, nu in jurul unei idei. Mesajul, in cazul de fata, este o emotie, nu o declaratie, nu o revolutie. Poate o revolutie a esteticii erotice. Un joc permanent de contrasturi dure, valori moi, constructii echilibrate, subtrat iconografic scaote la iveala poate cel mai distinct statement feminist din arta vizuala contemporana romaneasca din ultimele doua decenii. Iar jocul continua. 

©unrest, 2014


SUZANA DAN, LOCUL DE JOACA

CURATOR: ERWIN KESSLER

18.11.2014 - 24.01.2014, AIURART

< <